Ridskolan

Kalix Ryttarförening erbjuder ridlektioner till både barn (från 4 år) och vuxna i alla åldrar. Vi bedriver en lektionsverksamhet på alla nivåer.

Vår personal hjälper er att hitta rätt nivå beroende på om du är nybörjare eller har tidigare kunskaper inom ridning. Är du intresserad av att börja rida hos oss fyll i samtliga uppgifter i formuläret nedan så kontaktar vi er så fort vi har en lämplig plats ledig.

HÄSTIS

För barn 4-7 år.

På HÄSTIS bekantar vi oss med hästarna och stallmiljön på ett lekfullt sätt. Varje träff består av 30 min ridning och 30 min teori.

Ordinarie ridgrupp

Junior 7-17 år.

Senior från det år eleven fyller 18 år.

I ordinarie ridgrupp nivåindelas eleverna utefter Svenska ridsportförbundets ryttarmärken. Detta ger en bra grundutbildning där skolridning, hoppning och teori följs åt. Under terminen varvas skolridning med uteritt, hoppning och teori.

Inriktningsgrupp hoppning/dressyr

I inriktningsgrupperna har du chans att få extra träning inom den disciplin du föredrar. Inriktningsgrupperna har grenspecifik ridning vid varje tillfälle. Kunskapskrav: Eleven ska ha tagit märke 3 eller vara på motsvarande nivå.

Allmänna bestämmelser

Godkänd ridhjälm skall bäras vid all ridning, samt skor med klack.

Eleverna i ridgrupperna får undervisning i skolridning, hoppning, terrängridning och teori.

Kom alltid ridklädd till teorilektionerna.

Eleverna är indelade i grupper efter ridkunskap och ålder.

Upp- och avsittning samt anpassning av stigläder ingår i lektionstiden och är en viktig del i utbildningen.

Eleverna måste vara medlem i Kalix Ryttarförening för att försäkringen genom Folksam skall gälla. Skolelever i Kalix kommun också försäkrade genom Folksam.

Ridavgiften betalas 2 gånger per termin, på fakturan står sista betalningsdag. Vid påminnelse debiteras 60:- i påminnelseavgift. Om inte påminnelsefakturan är erlagd i tid kommer eleven att förlora sin plats och debiteras för resterande termin. Vid förfallen påminnelse kommer ärendet att skickas vidare till (inkasso) Kronofogdemyndigheten.

Önskar du dela upp betalningen ska det meddelas till faktura@kalixryttarforening.se

En bestämd dag och tid, en gång i veckan är reserverad.

Vid förhinder har eleven rätt att insätta annan likvärdig ryttare, som med hänsyn till sina kunskaper skäligen kan godtas av de övriga i gruppen. Ryttare under 18 år som skall rida för annan elev måste ha målsmans skriftliga intyg.

Vid sjukdom skall eleven meddela ridinstruktören eller sätta in annan ryttare enligt ovan.

Återbetalning av ridavgift för påbörjad termin kan endast ske vid sjukdom som förhindrar ridning under längre tid, styrkt med läkarintyg. Intyget måste skickas under pågående termin, vi ersätter inte en tidigare termin i efterhand.

Ställer ridskolan in lektioner äger eleven rätt till kompensation i form av igenridning eller avgiften tillbaka.

Om du vill sluta rida måste du säga upp din ridplats skriftligen minst två (2) veckor innan nästa termin börjar, annars blir du betalningsansvarig för det kommande terminen.

Du kvarstår i din ridgrupp från termin till termin så länge som du inte säger upp din plats skriftligen eller att du underlåter att betala ridavgiften.

Eleven (målsman) åtager sig att deltaga (hjälpa till) vid föreningens arrangemang ca 1 gång/år.

Genom att betala in avgiften godtar eleven dessa bestämmelser.

Föräldrar eller annan myndig person skall följa med som ledare till dess att instruktören anser att eleven kan hantera hästen själv, både förberedande inför lektion samt vid ridning. Viss utbildning ges till dessa.

Vill du börja rida hos oss?

Skicka in din intresseanmälan redan idag, genom att fylla i nedan uppgifter.

Vi kontaktar dig så snart vi har en lämplig ridgrupp till dig.

Nybörjare
Tidigare erfarenhet